Його суть полягає в тому, що якщо людина в якійсь ситуації справляє позитивне враження, то виникає неусвідомлюване "приписування" їй інших позитивних якостей, якщо вони у неї в наслідку і не проявляються.
При виникненні негативного враження, здійснюється спроба бачити в людині тільки погане, не помічаючи повної палітри особистісних характеристик. Серед студентів добре відомий міф: "спочатку студент працює на заліковку, а потім вона на нього". Справа в тому, що добре займаючись в семестрі і ретельно готуючись до іспитів частина студентів отримують тільки відмінні оцінки в 1-2 семестрах. У подальшому, окремі з них, у силу різних обставин, стали займатися менше і на іспитах не завжди відповідали на всі питання. Але на викладача вже подіяв "ефект ореолу" і він намагається "натягнути" відповідь студента на "відмінно".